Best Practice: Brug af data om beslutningstagere i netværksarbejde 

Netværk

 

Det fantastiske ved netværk er, at et budskab, der kommer fra en afsender du kender, opfattes – alt andet lige – mere positivt, end hvis det kommer fra en du ikke kender. Men hvordan gør I?

  • Sker det, at jeres sælger kontakter ”en de kender”, der er ansat hos en af jeres potentielle kunder, og at der ikke bliver truffet en ordentlig beslutning om (dialog om), det I kan hjælpe med fordi:
    1. Den bekendte ikke får handlet på sagen
    2. Personen – den bekendte taler med - ikke er den rette beslutningstager
    3. Afklaringsprocessen kuldsejler grundet misforståelser.
  • Får I sat kollegaer/ansattes relationer ordentligt i spil?
  • Gør I det nemt for jeres tilfredse kunder etablere kontakt/dialog med deres netværk?

Liste af beslutningstagere.

Vi kan hjælpe med en liste af beslutningstagere – og deres chefer – og influenter på beslutningsprocessen blandt potentielle kunder - herunder deres LinkedIn-profil. Ved opslag på denne, bliver det nu muligt at se nøjagtigt hvem (”mutual connections”), der kan introducere jer. Det gør det nemmere at få høstet frugterne af netværk.

 

 

Budskaber

Hvilke budskaber – kan vi få dem, der er connectede med beslutningstagerne til at afsende:

  1. Invitationer til seminarer/webinarer
  2. ”Heads-up”; Min kollega planlægger at tage fat i dig, for en snak om jeres udfordringer med x og Y, da jeg har en lille ide om, at vi måske kan være til hjælp. Giv selvfølgelig endelig besked, hvis timingen er elendig eller hvis ikke du ønsker en dialog om det.

 

Hælp med at få det realiseret?

Udover listen med de beslutningstagere, der skal bygges relation med, kan vi hjælpe med at realisere projektet. Vi har en ”salgs-sekretær” funktion, hvor vi kan tilbyde (til en timepris af 350 kr.) at budskaberne afsendes, så netværksmulighederne udnyttes bedst muligt.

 

Tips & Tricks

Sørg for at jeres sælgere er connectede med samtlige ansatte i virksomheden. Det kan nemt være, at ”kaj i IT-afdelingen” tidligere har arbejdet sammen med netop Poul, som nu er beslutningstager hos en af jeres potentielle kunder. Og det kan sælgerne kun se, hvis de er connectede med Kaj.